سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شیمی آنلاین
به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی https://telegram.me/shimionline
درباره وبلاگ


به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی https://telegram.me/shimionline
لوگو
به کانال تلگرام ما به پیوندید : موضوعات جالب شیمی

https://telegram.me/shimionline
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 40
  • بازدید دیروز: 62
  • کل بازدیدها: 312340

مواد از نظر خصوصیات مغناطیسی
مواد از نظر خصوصیات مغناطیسی به پنج دسته تقسیم می‌شوند:
- پارا مغناطیس : الکترون منفرد دارند، باعث نزدیک‌تر شدن خطوط میدان مغناطیسی می‌شوند و در راستای خطوط میدان قرار می‌گیرند. با افزایش دما خاصیت پارامغناطیسی دارای شدت کم‌تر می‌شود.
- دیا مغناطیس : اوربیتال‌های پر از الکترون دارند، خطوط میدان مغناطیسی را از هم‌دیگر دور می‌کنند، عمود بر خطوط میدان قرار می‌گیرند. با افزایش دما خاصیت مغناطیسی بدون تغییر می‌ماند.
- فرو مغناطیس: یک پدیده‌ی درون حوزوی است و نه درون مولکولی. خاصیت مغناطیسی به مراتب شدیدتر از اجسام پارامغناطیس می‌باشد و دلیل شدید بودن آن هم‌گام بودن حوزه‌ها با هم است. یعنی حوزه‌ها هم‌سو هستند. با افزایش دما خاصیت مغناطیسی به شدت کاهش می‌یابد و به حالت پارامغناطیسی می‌رسد. دمایی که ماده‌ی فرو به پارا تبدیل می‌شود را دمای کوری می‌نامند.
- آنتی فرو مغناطیس: در این مواد حوزه‌ها با هم هم‌سو نیستند (نیمی از حوزه‌ها در یک جهت و نیمی در جهت دیگر است). با افزایش درجه‌‌ی حرارت خصلت مغناطیسی افزایش می‌یابد. درجه حرارتی را که در آن ماده‌ی آنتی فرومغناطیس به پارامغناطیس تبدیل می‌شود درجه‌ی حرارت نیل می‌نامند.
- فری مغناطیس: همان آنتی فرومغناطیس است با ابن تفاوت که خاصیت مغناطیسی حوزوی آن کاملا خنثی نشده است،
موادی که دارای الکترون تک جفت نشده هستند پارامغناطیس بوده جذب میدان مغناطیسی می شوند. کربن رادیکالی همانطور که از نامش پیدا است، دارای الکترون جفت نشده بوده بنابراین پارامغناطیس است و جذب میدان مغناطیسی می شود.




موضوع مطلب : پارا مغناطیس, دیا مغناطیس, فرو مغناطیس, آنتی فرو مغناطیس, فری مغناطیس

       نظر
دوشنبه 88 شهریور 23 :: 6:41 عصر
شیمیدان

فضاهای زیادی در پایین وجود دارند
زمانی که در سال 1959 "فایمن" در هنگام گرفتن جایزه نوبل، نظریه جدیدی مطرح کرد، درواقع پنجره ای تازه به روی علمی جدید و شگرف گشود. او در سخنرانی معروف خود در همان سال به عنوان "فضاهای زیادی در پایین وجود دارند" به بررسی بعد رشد نیافته مواد پرداخت زیرا در بین اتمها فضاهای زیادی وجود دارد که دانشمندان هرگز به دنبال تسخیر آنها نیفتاده بودند و همیشه فکر می کردند که این اتمها هستند که چیدمان و ساختار خود را تعیین می کنند. فایمن فرض را بر این قرار داد که اگر دانشمندان فراگرقته‌اند که چگونه ترانزیستورها و دیگر سازه‌ها را در مقیاس‌های کوچک بسازند، پس ما خواهیم توانست آن‌ها را کوچک و کوچک‌تر کنیم. او در ذهن خود یک دکتر مولکولی تصور کرد که صدها بار از یک سلول کوچک تر است و می‌تواند به بدن انسان تزریق شود ‌و درون بدن به مطالعه سلامت سلول‌ها و انجام اعمال ترمیمی بپردازد!
درواقع منظور وی این بود که می توان چنان به درون مواد فرو رفت و مقیاس را کوچک و کوچک تر نمود که به اتم ها رسید و کار را از اتم ها آغاز نمود. یعنی کنترل خواص مواد را از روی کنترل اتمهای تشکیل دهنده آنها انجام داد . به این ترتیب که چیدمان اتمها را طوری تغییر دهیم که خواص مورد نظر ما را به دست آورند.




موضوع مطلب : فایمن

         نظر بدهید
دوشنبه 88 شهریور 23 :: 6:38 عصر
شیمیدان

فشار بخار

آیا میدانید در بحث فشار بخار منظور از اینکه سرعت بازگشت مولکولها با سرعت فرار از سطح مایع برابر می شود چیست؟
همه ی مایعات به غیر از تبخیری که در دمای جوش برای آنها اتفاق می افتد، یک تبخیر سطحی نیز دارند. این تبخیر سطحی در دمای محیط و به این دلیل صورت می گیرد که مولکولهای یک مایع دارای انرژی جنبشی هستند و انرژی جنبشی مولکول معینی از یک مایع ضمن برخورد با سایر مولکولها دائما تغییر می‌کند. در یک لحظه معین تعدادی از مولکولها دارای انرژی نسبتا زیاد و تعدادی دارای انرژی نسبتا کمی هستند مولکولهایی که انرژی جنبشی آنها زیاد است می‌توانند بر نیروی جاذبه ی ملکولها اطراف خود غلبه کرده و از سطح مایع فرار کرده و وارد فاز گازمی‌شوند، به این ترتیب تبخیر سطحی صورت می گیرد.حال اگر مایع در حال تبخیر در یک ظرف سربسته‌ای محبوس باشد مولکولهای بخار نمی‌توانند از نزدیکی مایع دور شوند و تعدادی از مولکولهای بخار به فاز مایع بر می‌گردند سرانجام حالتی پیش می‌آید که در آن سرعت فرار مولکولها از فاز مایع به بخار (تبخیر) و سرعت برگشت مولکول از فاز بخار به مایع (میعان) برابر می‌شود. فشار بخاری که در دمای معین با مایع خود در حال تعادل است، فشار بخار نامیده می‌شود.




موضوع مطلب : فشار بخار

         نظر بدهید
جمعه 88 شهریور 20 :: 7:42 عصر
شیمیدان

انرژی شبکه بلور

به نظر شمادر انرژی شبکه بلور بین دو یون بار بیشتر تاثیر می گذارد یا انداره شعاع؟ در بین بارها بار کاتیون بیشتر تاثیر می گذارد یا آنیون؟
1) در انرژی شبکه بار یون تاثیر گذارتر از اندازه ی یون است زیرا با افزایش بار یون، جاذبه ی الکترواستاتیک بین یونها افزایش می یابد.
همچنین بار کاتیون و بار آنیون به یک اندازه تاثیرگذار خواهد بود زیرا مهم میزان بار یون یا همان قدر مطلق بار است و منفی و مثبت بودن آن تفاوتی ندارد.
از اینرو برای تعیین انرژی شبکه در درجه اول به بار یون ها نگاه می کنیم بدین ترتیب که هرچه بار یون ها بیشتر باشد چگالی بار روی آنها نیز بیشتر خواهد بود لذا انرژی آب شبکه بیشتر می شود.
2) اگر بار یون ها برابر بود به شعاع یون ها توجه می کنیم بدین ترتیب که هرچه شعاع یون ها کوچک تر باشد چگالی بار روی آنها بیشتر بوده و انرژی شبکه بیشتر می شود.




موضوع مطلب : شبکه بلور

         نظر بدهید
جمعه 88 شهریور 20 :: 7:41 عصر
شیمیدان

سوخت موشک های دوربرد

نیرویی که یک موشک را به طرف جلو حرکت می‌دهد، نیروی پیشران نامیده می‌شود. قدرت نیروی پیشران به سرعت خارج شدن گاز خروجی بستگی دارد. نیروی پیشران به موشک شتاب داده ، باعث افزایش سرعت آن می‌شود. مقدار شتاب نیز بستگی به جرم موشک دارد. هر چه موشک سنگینتر باشد، برای رسیدن به فضا ، به نیروی پیشران بیشتری نیاز است. تا وقتی که موتورهای موشک ، روشن و در حال تولید نیروی پیشران هستند، شتاب فضا پیما نیز هر لحظه زیادتر می‌شود.

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

       نظر
جمعه 88 شهریور 20 :: 7:39 عصر
شیمیدان
طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای به نسبت سایر روشهای طیف سنجی روش نوینی است که برای شناسایی مواد ، تشخیص نوع مولکولها ، تعیین جرم مولکولی و همینطور فرمول مولکولی به کار می‌رود. با دستگاههای مورد استفاده این روش آشنا می‌شویم.
 
 
 
 

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

       نظر
دوشنبه 88 شهریور 16 :: 6:46 عصر
شیمیدان
منابع آزمون کارشناسی ارشد شیمی و ظرفیتهای دانشگاه های دولتی و آزاد
برای دانلود اینجا کلیک کنید .



موضوع مطلب : شیمی, منابع ارشد, ظرفیت های ارشد

       نظر
دوشنبه 88 شهریور 9 :: 6:13 عصر
شیمیدان

آیا میدانید چرا فلزات در دماهای مختلف و متفاوت به جوش می آیند؟

 بلورهای فلزی، الکترونهای خارجی اتمهای فلزات سست می‌باشند و در یک بلور فلزی آزادانه حرکت می‌کنند. بخش باقیمانده از اتمهای فلز، یونهای مثبت، مکانهای ثابتی را در بلور اشغال می‌نمایند. ابر منفی الکترونهای آزاد که گاهی گاز الکترون یا دریای الکترون نیز نامیده می‌شوند، مسؤل نگه داشتن بلورها به یکدیگر است. این نیروی پیوستگی به پیوند فلزی موسوم است. پیوند فلزی، پیوندی قوی است. بیشتر فلزات دارای نقاط ذوب و چگالی بالا هستند.
عوامل زیاد و متفاوتی در تعیین نقاط ذوب و جوش دخیل هستند اما

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

         نظر بدهید
دوشنبه 88 شهریور 9 :: 6:0 عصر
شیمیدان

تونل انجماد
به نظر شما واکنش شیمیایی ای وجود دارد که بتواند در مدت بسیار کوتاه دمای مایع روغنی داغی را از دمای 70 درجه به حدود کمتر از 20 درجه سانتیگراد کاهش دهد؟
با تحقیق دانشمندان در مورد وجود واکنشی که در مدت بسیار کوتاه بتواند دما را به میزان 50 درجه کاهش دهد مشخص شده است واکنشهای گرماگیری وجود دارند که باعث افت دمای محیط می شوند. به عنوان مثال با استفاده از استون و آب نمک می توان دمای سیستم را تا 18- درجه به راحتی کاهش داد. به این صورت که بر روی یخ کمی نمک ریخته و بر روی نمک هم کمی استون می ریزند. دما تا منفی 18 درجه پایین می آید. می توانید این مواد را در یک ظرف بزرگ ریخته و ظرف حاوی مواد واکنش خود را درون آن قرار دهید. اینکار حدود 15-30 دقیقه طول می کشد.
اما استفاده از ازت مایع که درون روغن می زنید ، می توانید دما را با سرعت بیشتری کاهش داد.
یک واکنش گرماگیر دیگر این است که به آمونیوم کربنات جامد کمی انرژی یا حرارت می دهند. در اثر حرارت این ماده تصعید می شود اما بلافاصله تمایل به جامد شدن دارد، برای اینکار دمای محیط را گرفته و شروع به جامد شدن می کند.




موضوع مطلب : تونل انجماد, روغن داغ, کاهش دما, واکنش شیمیایی, گرماگیر

       نظر
دوشنبه 88 شهریور 9 :: 5:56 عصر
شیمیدان

به نظر شما استون حلال آلی است یا قطبی ؟

استون یک حلال آلی است. اما قطبی هم هست. حلال آلی است زیرا ساختار هیدروکربنی دارد . فرمول آن به صورت :
O=C(CH3)2
می باشد. اما قطبی هم هست زیرا دارای گروه عامل قطبی کربونیل می باشد. وجود این گروه عاملی قطبی، سبب قطبی شدن این مولکول شده است. در برخی موارد می توان به جای الکل استفاده کرد و بستگی به کاربرد آن دارد. اما چون استون فرار بوده سریعاً تبخیر می شود، کاربرد آن به عنوان حلال دچار محدودیت می شود درصورتیکه برای الکلها به دلیل اینکه مانند آب پیوند هیدروژنی تشکیل می دهند، این محدودیت وجود ندارد.




موضوع مطلب : استون, حلال آلی, قطبی, کربونیل

         نظر بدهید
دوشنبه 88 شهریور 9 :: 5:53 عصر
شیمیدان
1   2   >